Swipe to the right

Czym są rollery i jak je wykorzystać?

Czym są rollery i jak je wykorzystać?
18 kwietnia 2017

Na początek powiedzmy, co daje masaż sportowcowi, osobie aktywnie fizycznie. Masaż sportowy pobudza układ ruchu przed wysiłkiem i minimalizuje efekty zmęczenia już po nim. Usprawnia krążenie chłonki i krwi, dzięki czemu substancje odżywcze szybciej wędrują do mięśni. Te z kolei, poprzez działanie masażu, są bardziej rozgrzane i rozluźnione. Masaż sportowy zmniejsza również ryzyko wystąpienia kontuzji. Pozwala zlikwidować zmęczenie po wysiłku i powstałe w mięśniach zakwasy. Podsumowując, pomaga organizmowi lepiej przygotować się do intensywnego wysiłku i zminimalizować jego negatywne skutki.

Nie każdy może sobie pozwolić na korzystanie z usług masażysty po treningu, jednak każda osoba regularnie uprawiająca sport, powinna dbać o prawidłowe, dokładne rozluźnienie mięśni. W tym przypadku niezastąpiony może być automasaż. Automasaż jest czynnością w której wykorzystujemy nacisk własnego ciała. Nie wymaga on skomplikowanych sprzętów. Gdy samodzielnie nie możesz wykonać masażu, z pomocą przychodzi wałek do masażu. Prawidłowo stosowany roller wykorzystuje ciężar ciała. Bardzo mocno naciska i ugniata przykurczone miejsce, stopniowo zmniejszając napięcie w danym obszarze.

Coraz bardziej powszechne stają się rollery, które można znaleźć na coraz większej ilości siłowni. Prawidłowo wykonane rolowanie niesie za sobą wiele korzyści i zdecydowanie dużą ulgę dla mięśni. Rolowanie nie zawsze jest przyjemne, może powodować ból zwłaszcza, gdy masujemy mięśnie bardzo napięte. Najbardziej tkliwe są tzw. punkty spustowe, czyli miejsca gdzie kumuluje się znaczne napięcie mięśnia. Jednak systematyczne masowanie całych grup mięśniowych daje niesamowite efekty.

Korzyści ze stosowania masażu rollerem:

  • ułatwia usuwanie z mięśni kwasu mlekowego,
  • poprawia ukrwienie,
  • rozluźnia powięź,
  • zmniejsza dolegliwości bólowe,
  • pomaga pozbyć się stanów zapalnych mięśni,
  • zwiększa ruchomość stawów,
  • poprawia kurczliwość mięśni,
  • pozwala szybciej uporać się z kontuzją,
  • ujędrnia skórę i mięśnie.

Na co powinniśmy zwrócić uwagę wybierając wałek dla siebie? Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na twardość, wielkość oraz powierzchnię. Rollery twarde będą dobre dla osób zaawansowanych, którzy już mają doświadczenie w automasażu, dla osób z atletyczną budową ciała, nie posiadających wielu miejsc o wzmożonym napięciu. Jeśli zaczynasz przygodę z rollerami, nie masz doświadczenia, masz duże napięcie mięśniowe, wybierz wałek miękki.

Jeśli chcemy masować małe grupy mięśniowe (np. mięśnie ramion), możemy wybrać wałek mniejszy, jednak do masażu partii ciała takich jak plecy, pośladki czy uda wygodniejszy będzie większy przyrząd.

I wreszcie powierzchnia wałka. Te gładkie są bardziej uniwersalne, dla każdego, do każdej części ciała. Natomiast rolki o karbowanej powierzchni są już dedykowane wybranym partiom ciała. Jest to odpowiednia rolka do automasażu mięśni dużych (np. mięśnie uda). Poprzez wypustki rolka głębiej wchodzi w mięsień bardziej intensywnie go stymulując. Oprócz tego masaż rolką karbowaną pobudza przepływ limfy i krążenie krwi pod skórą, co wpływa na szybsze usuwanie toksyn z organizmu, takich jak cellulit. Rolka z wypustkami jest jednak znacznie mniej uniwersalna, gdyż nie zaleca się rolowania nią kręgosłupa. Wypustki zbyt mocno uciskają kręgi, a rowki między wypustkami dają chwilowy „odpoczynek” pasmu, nie pozwalając na dokładne jego przeciągnięcie.

Zasady automasażu wałkiem:

  • rolowanie poszczególnej partii mięśniowej nie powinno być dłuższe niż 3 minuty. Masujemy około 30 sekund, po czym powtarzamy czynność kilkakrotnie,
  • mięsień rolujemy wzdłuż, na całej długości,
  • należy omijać strefy podkolanowe i takie, gdzie nerwy znajdują się bardzo blisko skóry,
  • jeśli na ciele występują krwiaki, siniaki, świeże urazy - odłóż rolowanie na później.

O potrzebie rozciągania i rozluźniania mięśni nie trzeba przekonywać chyba nikogo, kto ma styczność ze sportem. Ze względu na to, że każdy mięsień podczas aktywności kurczy się i rozkurcza, długotrwały trening może zakłócać jego prawidłowe napięcie. Rozciąganie po treningu zwiększa ruchomość stawów, zmniejsza ryzyko kontuzji, zwiększa wydolność mięśni. Teraz wykonując standardową rozgrzewkę lub stretching, możesz wykorzystać ten prosty, wygodny przyrząd, jakim jest roller. Jest to proste narzędzie wspomagające aktywność fizyczną każdego rodzaju. Spełni swoje zadanie zarówno u osoby początkującej, jak i takiej, która trenuje od dłuższego czasu. Najważniejsze jest to, że rozluźnia mięśnie zmęczone po wysiłku fizycznym.