Swipe to the right

Jak dbać o kręgosłup lędźwiowy?

Jak dbać o kręgosłup lędźwiowy?
2 listopada 2016

Kręgosłup stanowi podstawę ciała człowieka, niestety jednak codziennie narażamy go na duże przeciążenia, co powoduje jego osłabienie a w konsekwencji dolegliwości bólowe. Kręgosłup zbudowany jest z kręgów oraz krążków międzykręgowych, cała ta konstrukcja podtrzymywana jest przez system mięśniowo-więzadłowy. Krążki międzykręgowe, potocznie nazywane dyskami, zbudowane z pierścienia włóknistego oraz jądra miążdzystego, stanowią doskonała amortyzację. Jednakże, aby spełniały swoją funkcję, muszą być dobrze uwodnione i ukrwione, ale przede wszystkim powinny mieć wystarczającą przestrzeń między kręgami.

Kręgosłup stanowi też ochronę rdzenia kręgowego, z niego wychodzą korzenie nerwów, które z kolei rozdzielają się na poszczególne nerwy uwrażliwiające poszczególne części ciała oraz narządy wewnętrzne. Kiedy konstrukcja kostna, czyli kręgi nie są odpowiednio podtrzymywane przez mięśnie, zaczynają się do siebie zbliżać, czyli zmniejszają się przestrzenie międzykręgowe. Nie jest to korzystna sytuacja, ponieważ dyski, czyli krążki międzykręgowe, są wtedy mocno uciskane. Pod wpływem ucisku odkształcają się, drażniąc okoliczne korzenie nerwowe. Nerwy naszego organizmu są bardzo wrażliwe na ucisk, podrażnienia, dlatego odpowiadają pieczeniem i bólem. Nierzadko zaczyna się bardzo niewinnie od niewielkiego dyskomfortu czy ciągnięcia w dolnej okolicy pleców, tymczasem choroba przeciążeniowa lub zwyrodnieniowa stale postępuje. Dlatego aby jej zapobiegać lub zmniejszać jej skutki, powinniśmy systematycznie wzmacniać mięśnie, które odpowiadają za stabilizację kręgosłupa. A są to oprócz mięśni przykręgosłupowych także mięśnie brzucha, pośladków czy ud.

Bóle kręgosłupa lędźwiowego nierzadko dotyczą już osób w młodym wieku i są bardzo powszechne. Przyczyn możemy dopatrywać się przede wszystkim w sposobie naszego funkcjonowania, wykorzystywania wolnego czasu. Niestety rozwój cywilizacji spowodował, iż coraz więcej czasu w ciągu dnia przebywamy w pozycji siedzącej czy stojącej. Są to długie godziny spędzone w pracy, codzienne korzystanie z samochodów ale także nagminne spędzane wolnego czasu przed telewizorem i komputerem.

Dbanie o stan mięśni nie musi być uciążliwe, czasami wystarczy zmienić nawyki. Kiedy praca polega na długotrwałym siedzeniu, zbawienne dla kręgosłupa lędźwiowego mogą być odpowiednie poduszki jak na przykład klin do siedzenia K3 firmy Valde. Jej zaletami są anatomiczne profilowania pod uda i pośladki, wycięcie pod kość ogonową oraz kanaliki, umożliwiające ruch powietrza podczas siedzenia. Dzięki takiej budowie poduszka klin zapewnia wygodę podczas siedzenia, natomiast kanaliki zapobiegają poceniu się skóry. Kształt podkładki korekcyjnej wymusza prawidłową pozycję kręgosłupa, co zapobiega jego napięciom i bólom w czasie długiego siedzenia. Polecamy ją szczególnie tym, którzy najwięcej czasu spędzają w pozycji siedzącej w pracy biurowej oraz kierowcom.

Poduszki, które także zwiększają komfort siedzenia to podkładki lędźwiowe, których zadaniem jest odpowiednie podparcie ortopedyczne dla części lędźwiowej kręgosłupa, co w znacznym stopniu go odciąża.

Inną grupę produktów stanowią tzw poduszki dynamiczne na przykład: dynapad, lub Sanity. Są to wypełnione powietrzem, wytrzymałe poduszki rehabilitacyjne, które można wykorzystać podczas odpoczynku i w pracy na krześle i w fotelu oraz w trakcie ćwiczeń. Dodatkowo beret odciąża odcinek lędźwiowy kręgosłupa podczas siedzenia i wymusza siedzenie w prawidłowej pozycji, stymuluje mikro-ruchy krążków międzykręgowych.

Aby zapobiegać bólom kręgosłupa, zwłaszcza przy długotrwałym siedzeniu, warto także zastanowić się nad zastąpieniem, chociażby na kilka godzin, biurowego krzesła specjalną dużą piłką rehabilitacyjną. Piłka jest idealną formą profilaktyki dolnych części kręgosłupa. Na piłce siedzimy "aktywnie", ponieważ piłka, mając niestabilną podstawę, wymusza na nas ciągłe napinanie różnych partii mięśni. Istotne jest również to, że siedząc na piłce nasze uda nie są ściskane przez twarde siedzisko krzesła, przez co krew krąży swobodniej. Istotne w profilaktyce schorzeń kręgosłupa jest wzmacnianie mięśni głębokich: brzucha, grzbietu i miednicy. A to właśnie te mięśnie pracują najintensywniej podczas siedzenia na piłce.

Jednym z ważniejszych elementów w leczeniu i/lub profilaktyce bólu kręgosłupa jest kinezyterapia, czyli odpowiednie ćwiczenia, które powinny być prawidłowo dobrane do poszczególnej osoby i schorzenia. W tym celu warto wybrać się na wizytę do fizjoterapeuty, a następnie kontynuować rehabilitację w domu. Wśród ćwiczeń nie powinno zabraknąć tych wzmacniających głębokie mięśnie przykręgosłupowe, mięśnie brzucha zarówno proste jak i skośne a także mięśnie miednicy i ud. Warto także wprowadzić ćwiczenia rozciągające i rozluźniające. Aktywności, za które nasz kręgosłup będzie wdzięczny to m.in. pływanie, joga lub pilates. Zatem aby chronić zdrowie, można połączyć przyjemne z pożytecznym, zwłaszcza, że czynności te działają także mocno rozluźniająco i relaksująco.

W codziennym życiu warto też wdrożyć poniższe zasady:

  • dbać o prawidłową postawę, chodzić z lekko uniesioną głową oraz z wyprostowanymi plecami,
  • prawidłowo podnosić ciężary, czyli nie schylać a przykucać,
  • zadbać o komfortowy sen, czyli dobrać odpowiednio twardy materac oraz poduszkę ortopedyczną,
  • przy długim staniu np. przy zlewie, stać w rozkroku, nie schylać się,
  • dbać o prawidłową wagę, gdyż każdy nadprogramowy kilogram kilkukrotnie zwiększa obciążenie kręgosłupa.

Ignorowane pierwsze objawy dysfunkcji kręgosłupa mogą mieć przykre konsekwencje w przyszłości jak na przykład dyskopatie (wypukliny, przepukliny krążka, kręgozmyk). Najistotniejsza jest jak najszybsza reakcja, czyli wizyta u lekarza, fizjoterapeuty, szybka rehabilitacja i co najważniejsze ciągła profilaktyka.